Santa Barbara, here I come! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van emyvb - WaarBenJij.nu Santa Barbara, here I come! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van emyvb - WaarBenJij.nu

Santa Barbara, here I come!

Blijf op de hoogte en volg

05 Januari 2014 | Nederland, Amsterdam

En nu is het écht bijna zo ver, morgen gaat mijn grote avontuur beginnen! 5 maanden lang ga ik naar Santa Barbara in Californië, USA. Nog nooit zo lang van huis geweest, nog nooit zo ver, nog nooit zo in mijn eentje, überhaupt nog nooit in Amerika geweest.. Allemaal super spannend, en allemaal niet normaal leuk. Ik heb er zo veel zin in!!

Inmiddels zijn de koffers gepakt (ik had het weer eens ondragelijk lang uitgesteld) en ben ik dus officieel klaar voor vertrek. Morgenochtend om 10 voor 10 vertrekt mijn vliegtuig vanaf schiphol, en na 11 uur vliegen land ik dan om 10 voor 12 (ja ja, denk daar maar eens even over na) op LAX airport (Los Angeles dus). Van daaruit nog drie uur met de bus en dan ben ik in Santa Barbara, het stadje aan de stille oceaan dat de komende 5 maanden mijn thuisbasis zal zijn.

Ik zal hier niet een eindeloos lange blog van maken, hoe ik alles geregeld heb is voor jullie niet super interessant (hoewel ik moet zeggen dat het behalve alle papieren invullen en fees betalen en de spacende reactie van de ambassade toen ik een telefoon bij me bleek te hebben, het bij mij volgens mij nog best makkelijk is gegaan. Na alle verhalen had ik in ieder geval erger verwacht). Maar wel even een kort overzichtje over wat ik - voor zover ik nu weet - daar ga doen:

- Ten eerste ga ik daar dus werken op een polo club! Polo, voor degenen die dat niet kennen, is zegmaar een soort hockey te paard. En ik ga dus de kans krijgen om dat te doen. Echt super vet!! Voordat ik verder ga met het verhaal moet ik dan ook wel even zeggen: DANKJEWEL CATHELIJNE!!! Ik kan je echt niet genoeg bedanken... Cathelijne is het vriendinnetje dat mij op het hele idee van deze reis heeft gebracht, en die mij bij deze polo school geintroduceerd heeft. Ze is zelf ook in haar gap year 2 jaar geleden naar Santa Barbara gegaan, en heeft toen dus bij deze polo school gewerkt. Hoewel ze in principe niet echt iemand nodig hadden/hebben waren ze uiteindelijk zo blij/enthousiast over Cathelijne dat ze toen Cath mailde meteen zeiden dat als ik 'anything like her' was, absoluut mocht komen. Dus dat is echt te leuk. Heb nog nooit polo gedaan maar het lijkt me geweldig (en ook heel moeilijk). En lekker voor die paardjes zorgen en ze beweging geven (want dat worden volgens mij mijn voornaamste taken) is voor mij natuurlijk helemaal fantastisch.

- Ten tweede ga ik in Santa Barbara een semester studeren aan het 'SBCC' (Santa Barbara City College). Dus ik ga Amerikaans college volgen! Niet voor de cijfers of studiepunten maar wel voor de ervaring en social life. College komt in Amerika na de highschool en is eigenlijk de naam voor de eerste 2 jaar van de universiteit (undergraduate). In principe kan je het ook aan de universiteit doen maar je hebt dus ook de losstaande 'colleges', waar je dus alleen de eerste 2 jaar van je studie kan doen en daarna kan overstappen of kan stoppen. En daar ga ik dus naartoe. Santa Barbara heeft zowel een universiteit als een college, alleen ligt die universiteit ver buiten de stad en het college in het centrum, is het college veel goedkoper en hadden ze een veel beter geregeld programma voor internationale studenten. .. Dat waren zegmaar de redenen om naar het college te gaan. ;) Het Amerikaanse systeem is heel anders, je kan zelf je vakken precies kiezen en je rooster samen stellen, je kiest geen studie, alleen een major waar je een paar vakken in gedaan moet hebben maar voor de rest is alles vrij. In mijn geval allemaal vrij randomn omdat ik maar 1 semester blijf (al kan ik in principe volgens mijn visum blijven tot 2018 en college dan afmaken) en het ook niet echt uitmaakt voor mijn toekomst, dus ik kan qua vakken gewoon kijken wat ik leuk vind. Goed tot zoverre college, want nu wordt het alwéér een lang verhaal. Terwijl ik nog niet eens begonnen ben :)

- Als laatste heb ik al een adres!! Ik mag verblijven bij een 85(?)-jarige man genaamd Marshall Tulin, die vroeger professor Engineering was aan de universiteit van SB, in Santa Barbara woont en een guest room met badkamer heeft waar hij mij graag in wil laten wonen de komende 5 maanden. Echt te ongelofelijk aardig!! Vooral omdat hij mij niet eens kent (en ik hem dus ook niet). In dit geval moet ik Froukje, Marianne en Yoram even heeel erg bedanken, echt te lief allemaal, en ook echt heel erg toevallig hoe dit allemaal bij elkaar kwam. Ik zou Marshall bij deze ook al heel erg willen bedanken alleen ken ik hem dus nog niet eens. Maar hij klinkt echt super aardig (+hij geeft me gewoon zomaar een kamer! Dat alleen al is idioot aardig). En als het niet bevalt kan ik ook altijd een kamer gaan zoeken (Santa Barbara is een studentenstadje, er zijn heel veel kamers te huur). Maar het is in ieder geval al zo fijn te weten dat ik ergens terecht kan.

Verder zal ik daar wel een goed eigen vervoermiddel moeten zoeken, want openbaar vervoer is niet overal even dichtbij in de buurt en de afstanden in Amerika zijn al snel, ehm, nouja nogal lang. Ik moet daar alles maar gaan bekijken, maar dus misschien een auto (dat lijkt me echt best wel heeel erg cool, 19 en een auto) of misschien een elektrische fiets (dat wil mama.. Haha nee hoor ik ook wel!) Maar goed zoals ik zeg dat soort dingen zien we daar wel, en ik kan nog wel even door blijven babbelen, maar nu mag ik wel eens lekker gaan slapen (ben denk ik een beetje te hyper maar goed), laatste dagje in mijn eigen bedje.. En dan op naar Amerika..! Het begin van wat sowieso een onvergetelijke reis zal worden, hoe het ook zal lopen... Santa Barbara, here I come!

  • 06 Januari 2014 - 08:58

    Charlotte:

    Jaaaa, nu heb ik dit toch al gelezen voordat je de lucht in gaat. Nog even gedoe op Schiphol zeg: "het vliegtuig is overboekt, maar als u niet mee kunt krijgt u iig een bedrag vergoed..." nou ja, zeg. Maar gelukkig net via sms gehoord dat je een plaats hebt, dus als het goed is stijg je over een uurtje op! Ik hoop voor je dat er leuke films worden gedraaid waardoor de tijd een beetje snel gaat. Goede reis, mamma

  • 06 Januari 2014 - 10:21

    Pappa:

    Zelden heb ik een foto gezien waarop je zo op je zelf leek !

  • 06 Januari 2014 - 10:50

    Oma:

    Nu zit je echt in de lucht vol spanning naar het nieuwe avontuur!
    Fijn dat we alles met je mee mogen beleven via jouw verslagen.
    Gelukkig laat je het koude New York opzij en ga je de warmte tegemoet.
    Dag schat ik verheug me op het vervolg. Oma

  • 13 Januari 2014 - 08:30

    Jolanda:

    Hey Emy,
    Inmiddels ben je alweer in SB!
    Waar blijft de tijd! Ik hoop dat je er een hele fijne tijd
    hebt met veel leuke en leerzame levenservaringen.
    Liefs Jolanda

  • 14 Januari 2014 - 02:12

    Marianne En Joram Fuchs:

    Hallo Emy
    Wat een avontuur. We zijn heel benieuwd naar je ervaringen in SB.
    Succes met alles en liefs aan Marshal van ons.
    All the best
    Marianne en Joram


  • 22 Januari 2014 - 14:19

    Cathelijne:

    Heeeeeel graag gedaan <3! Geniet ervan he!

  • 03 Februari 2014 - 12:22

    Tine Orobio De Castro:

    Hallo Emy, ik heb net even (nou ja...) je verslag gelezen. Wat klinkt het allemaal heerlijk en wat ben je geweldig stoer met al dat gedoe met die auto. In mijn eentje de weg kwijtraken in een totaal vreemd land en in het donker lijkt me doodeng. Verder word ik wel een beetje jaloers bij het zien van je foto's. Ik ben veel in Californië geweest, omdat mijn ouders in 1958 naar Californië zijn geëmigreerd met mijn 6 broers en zusters, en ik vond het er ook fantastisch. Inmiddels zijn mijn ouders overleden en woont er alleen nog één broer in Californië, in Pasadena, de anderen wonen in de staat Washington, Montana, South Carolina, Oregon en Ecuador, allemaal verspreid dus. Ik zie hen nog maar een enkele keer helaas.
    Heel veel plezier verder, ik blijf je volgen, Tine

Actief sinds 11 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1024
Totaal aantal bezoekers 36803

Voorgaande reizen:

05 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

Santa Barbara Summer 2015

06 Januari 2014 - 11 Juni 2014

Santa Barbara

10 Oktober 2013 - 30 November 2013

Zwitserland

Landen bezocht: